دانستنی‌های نوجوان | یک باغ‌موزه‌ی جنگی
  • کد مطالب: ۱۶۱۵۱۱
  • /
  • ۰۳ خرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۸

دانستنی‌های نوجوان | یک باغ‌موزه‌ی جنگی

امروز قرار است به شهر شیراز، یکی از دروازه‌های تمدن‌های کهن جهان، سفر کنیم و به دیدن یکی از باغ‌های ایرانی برویم.

امین صادق‌پور - امروز قرار است به شهر شیراز، یکی از دروازه‌های تمدن‌های کهن جهان، سفر کنیم و به دیدن یکی از باغ‌های ایرانی برویم.

باغ تاریخی عفیف‌آباد یکی از ملک‌های شخصی ایل ذوالقدر (حاکم فارس) در دوره‌ی صفویه بوده است. باغ عفیف‌آباد نمونه‌ی کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی را نشان می‌دهد.

سازنده‌ی عمارت باغ میرزا علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ هجری قمری آن را بنا کرد.

خوب است بدانید هم‌اکنون باغ عفیف‌آباد به یکی از موزه‌های بزرگ ارتش در خاورمیانه تبدیل شده است و در آن ابزارآلات جنگی به نمایش در آمده است.

مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه‌خود کار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه‌خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه، انواع مسلسل‌ها و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگینی در این موزه نگهداری می‌شوند و گردشگران برای بازدید آن‌ها به باغ و عمارت عفیف‌آباد می‌روند.

از سلاح‌های با ارزش این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه قاجار، ناصرالدین‌شاه قاجار، مظفرالدین‌شاه قاجار و هم‌چنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب‌انبار شهید رئیسعلی دلواری، رهبر قیام تنگستان، اشاره کرد.

باغ تاریخی عفیف‌آباد در دهم خرداد سال ۱۳۵۱ با شماره‌ی ۹۱۳ در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد. هم‌اکنون ارتش جمهوری اسلامی ایران مالک باغ عفیف‌آباد است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.